Toyota Mirai nové generace

Vysoká škola Báňská si pořídila vodíkovou Toyotu Mirai

Pracovníci Výzkumného energetického centra (VEC) při Vysoké škole báňské v Ostravě budou jezdit vodíkovým vozem Toyota Mirai. Toyota zvítězila ve výběrovém řízení, které centrum vyhlásilo. Dodavatelem vozu je Toyota Louwman Praha.

VEC propojuje vědu a výzkum s praxí. Součástí této strategie je budování vozového parku, který odráží současné energetické trendy.

Cena automobilu je 1,875 milionu Kč včetně DPH. Automobil je financovaný z vlastních a dotačních zdrojů. Výše dotace z fondu Next Generation EU je 500 000 Kč.

Přečtěte si také:  Cardino získalo investici 100 milionů korun. Do platformy s ojetými elektromobily investuje Nico Rosberg i DEPO Ventures

Auta využívají v každodenním provozu

VEC již disponuje elektromobily a plug-in hybridy. Centrum tak podporuje ekologický způsob dopravy a zároveň jeho pracovníci získávají praktické zkušenosti s moderními technologiemi. Pořízená auta jsou využívána v každodenním provozu pracovníků při výkonu jejich běžné pracovní činnosti.

„Naším cílem je využívat zakoupená auta včetně Mirai co nejvíce pro získání co největšího počtu provozních zkušeností a znalostí, zároveň pro osvojení nových způsobů ovládání u co největšího počtu řidičů,“ říká zástupce ředitele VEC Zdeněk Neufinger.

VŠB je jednou z prvních institucí v Česku, která se rozhodla rozšířit svůj vozový park o vůz s vodíkovým pohonem. Podle Martina Čiháka z Louwman Praha se možnosti pro nasazení Mirai postupně rozšiřují s tím, jak vznikají vodíkové čerpací stanice. „Plánujeme další podobné prodeje s využitím dotací na ekologickou mobilitu,“ dodal Čihák.

Tankování do pěti minut a dojezd je 650 km

Toyota Mirai je sedan o délce 4,975 metru s pohonem zadních kol postavený na nové platformě GA-L (Global Architecture Lexus). Disponuje celkovým výkonem systému 134 kW (182 k), což mu umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund a maximální rychlost 175 km/h. Vodíkové palivo o hmotnosti 5,6 kg pojmou 3 vysokotlaké zásobníky v zadní části. Doba tankování nepřesahuje pět minut a dojezd vozu je přes 650 km.

Přečtěte si také:  U Japonska objevili obří ložisko surovin pro baterie do elektromobilů

„Podařilo se nám na základě přísných podmínek výběrového řízení vybrat spolehlivého dodavatele automobilu a dodržet podmínky dotačního programu,“ uvedl Zdeněk Neufinger.